Dieet en haaruitval; wat je niet wilt.

Dieet en haaruitval gaat vaak samen en een  slecht of een niet toereikend dieet wordt vaak over het hoofd gezien als oorzaak van haaruitval en kaalheid.  Haar bestaat uit keratine, een eiwit waarvoor aminozuren en vitamine B van essentieel belang zijn. Een tekort aan de noodzakelijke bouwstoffen hoeft niet heel opvallend te zijn, bijvoorbeeld bij stress neemt de behoefte aan bouwstoffen toe, vaak zonder dat je dit merkt. Het goede nieuws is dat je al met kleine aanpassingen een goede verbetering kunt bereiken.

Veel afslankkuren houden geen rekening met een evenwichtig voedingspatroon. Zelfs vet in de voeding speelt een rol ! Vooral een dieet met zo min mogelijk vet en een laag calorische waarde (soms maar 500kcal per dag) gaat hieraan voorbij. Je krijgt dan echt te weinig bouwstoffen binnen en de aanmaak van nieuwe haren wordt zo belemmerd. De gewone haaruitval -iedereen verliest plm. 100 haren per dag- wordt zo niet meer gecompenseerd. Gevolg: je haar valt uit, herstelt niet en wordt dunner. Meestal gebeurt dit zo´n 3-4 maanden na begin van het dieet.

Crash Dieet. Een voorbeeld is een crash dieet. Een crash dieet is bedoeld voor een korte periode en bevat onvoldoende voedingstoffen. Vooral na een langere periode crash dieet kun je problemen met je huid en haren krijgen. Het is bekend dat een snel gewichtsverlies en een lage inname van eiwitten kunnen leiden tot telogeen effluvium. Dit is een soort versterkte ´rui´periode maar in dit geval een onnatuurlijke.  Crash dieet en haaruitval is geen onbekend verschijnsel, volg je een crash dieet dan is het zeker raadzaam een diëtist of je huisarts te raadplegen.

dieet en haaruitval

Eetstoornis. Bij eetstoornissen zoals anorexia kun je als symptoom haaruitval zien. Anorexia komt vaker voor bij vrouwen. Behandeling van deze eetstoornis leidt doorgaans ook tot herstel van de haargroei.

Voedingstekort. Vitaminen, mineralen en sporenelementen zijn van essentieel belang voor een goede haargroei. Als je een tekort hebt aan bijvoorbeeld ijzer of zink kan dit resulteren in haarverlies. Als je te weinig rood vlees of groene groenten eet kun je een ijzertekort oplopen. Ook hier geldt dat in sommige omstandigheden je lichaam meer behoefte heeft aan deze stoffen. Bijvoorbeeld tijdens en na een ernstige ziekte, een chronische aandoening, een infectieziekte en stress.

Als je denkt dat dieet en haaruitval bij jou een rol speelt overweeg de volgende stappen:

dieet en haaruitval

  • hou gedurende een week een dagboek bij waarin alles wat je eet of drinkt. Dit geeft een goede aanwijzing of je voeding voldoende is of niet.
  • kies voeding rijk aan vitaminen mineralen en andere bouwstoffen: veel fruit, (blad)groenten, volkerenproducten, vis, schaaldieren.
  • neem en voedingssupplement. Het liefst met natuurlijk ingredienten: deze worden het best door het lichaam opgenomen. Let op aminozuren en Biotine.
  • laat je haar onderzoeken. Vaak is het zo dat je zelf al haarverlies of dunner wordend haar bemerkt terwijl de omgeving nog niets ziet. Je kunt dan gaan twijfelen, maar als je te lang wacht kan je al veel haar hebben verloren en is het veel moeilijker er nog iets aan te doen. Wacht niet te lang, een haarwortelonderzoek laat heel duidelijk zien als er iets mis is met je haar. (Onze kliniek is gespecialiseerd in haarwortelonderzoek: klik hier )

Catogorie

Share on facebook
Share on twitter

misschien ook interessant

Tags