Haaruitval stress

Haaruitval stress, hoe is die relatie nu precies ?

Als je telkens veel haren op je kussen vindt dan komt een paniekachtige reactie vaak voor. Vooral als het lang duurt -een paar weken of maanden- ga je je zorgen maken dat je kaal wordt: een schrikbeeld voor velen ! Je vindt haren overal, in de badkamer, op de vloer, je kam of borstel zit vol. Het laatste wat je kunt gebruiken als je al gestressed bent is haarverlies, toch ?

Iedereen denkt weleens dat stress haaruitval kan veroorzaken, maar hoe waar is dat ?

Hieronder zal ik proberen uit te leggen wat de rol is van (stress)hormonen en geef ik tips om eenvoudig een juiste balans te hervinden om mooi en gezond haar te houden.

Hoe werkt stress ?
Stress sluipt er vaak in. Je bent nooit klaar, je hebt telkens nog iets te doen en als dat dan gedaan is, geef je jezelf weer nieuwe opdrachten.

Of de opdrachten nu werkelijk gesteld worden of je uit gewoonte nu eenmaal te veel wil doen in een dag, het resultaat is hetzelfde. Je bent constant moe, hebt een gevoel tekort te schieten en achter de dingen aan te lopen of je raakt zelfs depressief.

Hoewel nog niet helemaal opgehelderd, de haarfollikel reageert op stress met een verminderde groei of zelfs een stop in de groei. Je kunt dit merken aan haaruitval 3 tot 4 maanden na een stressvolle gebeurtenis. Het haar kan in strengen loslaten , vaak met een wit puntje aan het uiteinde. Meestal als de oorzaak van de stress wegvalt verdwijnt het haarverlies en herstelt de haargroei weer in de loop van 8 tot 12 maanden. Soms echter houdt het haarverlies veel langer aan en kan het jaren duren.Als je al aanleg hebt voor haaruitval heeft stress een verdere nadelige invloed.

haaruitval stress

Cortisol, is een hormoon dat wordt gemaakt door de bijnier. Het is bedoeld om het lichaam klaar te maken voor plotse acties. Bij gevaar of bedreigende situaties komt cortisol vrij. De hartslag gaat omhoog, energie wordt vrijgemaakt door verbranding van vet en aanmaak van eiwitten. Het lichaam is klaar voort actie ! Het is echter niet bedoeld om langdurig in deze situatie te zijn. Langdurig hoge cortisol spiegels zijn nadelig, voor het lichaam maar ook voor je haar.

Cortisol is een stresshormoon en heeft interactie met andere hormonen zoals adrenaline en testosteron. Een verhoogde spiegel van cortisol zorgt voor een toename van adrenaline, testosteron maar vooral dihydrotestosteron (DHT). De interactie tussen al deze hormonen veroorzaakt een verstoring van insuline, een afbraak van collageen, een afname van de botdichtheid en ook : haaruitval

Als het lichaam te veel stress kent, leidt dit een uitputting van de bijnieren. Hierdoor voel je je zwak, angstig, depressief en kun je je niet goed meer concentreren. Dit kan bij mannen en vrouwen optreden. Maar het effect op DHT bij mannen is groter. Het is juist het DHT dat als het verhoogd is effect heeft op de haarfollikels. De groei raakt vertraagd en kan zelfs helemaal tot stilstand komen, de haarfollikels produceren dan geen haren meer. Daarom leidt stress middels en verhoogd DHT tot vroegtijdig haarverlies of zelfs kaalheid, dit laatste vooral bij mannen.

Voorkomen is beter dan genezen. Al er haarverlies ontstaat door stress is het heel moeilijk het proces weer om te keren.

Voorkom haarverlies
Er zijn gelukkig een aantal simpele regels om haaruitval middels stress te voorkomen. Het belangrijkste is goed voor jezelf te zorgen en lichaam en geest in balans te houden:

  • een goed en regelmatig slaapritme. De meeste mensen hebben 8 uur slaap nodig.
  • 3 maal per dag een gezonde en gebalanceerde maaltijd. Wie ontbijt er nog ? Hoe vaak snack je tussendoor ?
  • Dagelijks een half uur (of liever een uur) beweging: sport, een stevige wandeling. Hoe vaak zit je in de auto terwijl de fiets ook kan ?
  • Dagelijks 4 tot 6 glazen water.

Daarnaast zijn vitaminen en mineralen van belang en essentiële vetzuren en zink. Natuurlijke bronnen rijk aan zink en essentiële vetzuren zijn: oesters, pompoenzaad, noten, eierdooiers , tarwekiemen.

Dus let op : stress kan via de werking van hormonen haaruitval veroorzaken. Hou je levensstijl in de gaten en zoek de juiste balans in werk en ontspanning en let op gezonde voeding.

succes met het tegengaan van haaruitval stress !

Catogorie

Share on facebook
Share on twitter

misschien ook interessant

Tags