Mesotherapie als behandeling haarverlies

Mesotherapie heeft aangetoond effectief te zijn. Het helpt bij mannen en vrouwen. Als je last hebt van alopecia androgenetica wordt je gewone haar vervangen door haar dat telkens dunner en fijner is. De normale levensduur van het haar neemt af, het haar valt eerder uit, totdat er helemaal geen haar meer groeit. Gelukkig blijft de haarwortel intact.  De oorzaak van alopecia androgenetica is een combinatie van erfelijke aanleg, leefgewoonten, een verhoogd DHT(dihydrotestosteron) en een verminderde microcirculatie. Toch is er reden om hoopvol te zijn. Zo kan met mesotherapie het proces worden omgekeerd: de overmatige haaruitval stopt en nieuw haar groeit aan, zelfs op plekken waar het eerst kaal of dun was. Zeker ten opzicht van minoxidillotion (lastig, plakkerig en huidirritatie) en finasteride (bijwerkingen, potentiestoornissen, mogelijk borstvorming) biedt mesotherapie veel voordelen.

mesotherapie bij haarverlies Hoe werkt mesotherapie bij haarverlies ?
Bij mesotherapie wordt met behulp van de mesogun telkens een tevoren bepaalde kleine hoeveelheid vloeistof in de bovenste huidlaag geïnjecteerd. Dit gaat met een heel klein naaldje, 120 maal per minuut. De vloeistof die geïnjecteerd wordt is de juiste mix om de haarwortel stamcellen te stimuleren en bevat vitaminen, mineralen en antioxidanten. Het zijn natuurlijke stoffen zonder kans op bijwerkingen. Het is niet alleen dat de haarwortel stamcellen gestimuleerd worden tot extra en nieuwe groei. Maar door de mesotherapie behandeling wordt ook de microcirculatie van het bloed bevordert wat leidt tot een verbeterde aanvoer van bijvoorbeeld zuurstof en en versnelde afvoer van schadelijke afvalstoffen.

mesotherapie behandeling bij haarverlies Een behandeling duurt plm 20 minuten. Meestal wordt de huid licht verdoofd met coolspray waardoor de huid koud wordt en de prikken vrijwel pijnloos zijn. Na de behandeling wordt de huid gereinigd waardoor er niets zichtbaar meer is. Direct na de behandeling kun je vrijwel alles weer doen, alleen is het raadzaam niet direct te gaan sporten of zware lichamelijke inspanning te verrichten. Transpiratie van het hoofd belemmert een goede opname van de stoffen. Aan het begin is een opbouwkuur van 6 behandelingen nodig, iedere 2 weken. Daarna een onderhoudsbehandeling iedere 3 maanden. De arts bepaalt of uw haarprobleem geschikt is te worden behandeld met mesotherapie, wat de samenstelling is van de te injecteren mix van bouwstoffen en wat het juiste schema is. Resultaat is al na 3 a 4 maanden merkbaar: minder haarverlies en hergroei van nieuw haar.

46 Reacties

Fati 05-04-2018, 22:18

Hallo,

Op mijn 18e werd mijn haar steeds dunner en kreeg ik extreme haruitval. De huisartsen en de dermatoloog hadden me niet echt geholpen.
Hoogwaarschijnlijk is de oorzaak genetisch/erfelijk. Op eigen initiatief heb ik minoxidel geprobeerd en dat gaf een beetje resultaten. Inmiddels ben ik 33 jaar oud en heb minoxidel 6 jaar niet gebruikt ivm 2 zwangerschappen en borstvoeding. Nu vraag ik me af of mesotherapie baat heeft bij mij?
Ik heb ongeveer 60% van mijn haren verloren en mijn hoofd is diffuus kaal.
Gebruik van pruiken en extention clips vind ik onhandig en het ziet erg onnatuurlijk uit.

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 17-04-2018, 15:43

om te bepalen of mesotherapie voor u geschikt is kunt u het beste het aanmeldformulier invullen: https://www.haarkliniek.com/uncategorized/aanvraag-consult-haarwortelonderzoek-assistent-tricholoog/

Reageer
Mike 03-04-2018, 00:03

Beste dhr. Plinck,

Is er ook shedding mogelijk bij deze therapie? Bij vele behandelingen zie ik een shedding, maar over mesotherapie lees ik dit nooit. Daarnaast vraag ik mij af, werkt deze therapie (altijd) direct of heeft dit ook zijn tijd nodig net als bij finasteride duurt dit vaak langer dan 6 maanden?

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 03-04-2018, 10:09

shedding bij mesotherapie heb ik tot nu toe nog niet gezien. Resultaat is merkbaar vanaf 3 maanden, het volledig resultaat is te zien na plm een jaar

Reageer
Mandy 13-03-2018, 21:32

Wat zijn de kosten van de 6 mesotherapie behandelingen voor een vrouw?

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 23-03-2018, 14:59

eur 860,00 in totaal voor de opbouwkuur van 6 behandelingen

Reageer
ingrid 25-08-2017, 16:47

beste meneer Plinck,

doordat bij de mesotherapie met een dunne naald kleine prikjes in de hoofdhuid gemaakt worden: na de kuur van 6 of 8 behandelingen, hoe lang duurt het voordat alle ” huidschade” hersteld is, of komt dit vanzelf goed?

groet
ingrid

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 04-09-2017, 22:14

het gebeurt met de dunste naald die er is (30G) en deze geeft geen huidschade

Reageer
M.I 12-07-2017, 22:12

Beste Drs. Plinck,

Ik heb vorige jaar in maart ongeveer een keratine behandeling gehad dat als vitamine boost bedoeld was volgens de kapster. Maar dat heeft helaas tot een nachtmerrie geleid, want na 2 maanden begon ik bij al mijn haren te verliezen en de hoofdhuid werd extreem droog na altijd vettig te zijn geweest. Mijn haaruitval is steeds erger geworden waardoor ik voor een pixie kapsel ben gegaan uiteindelijk. Ik ben momenteel ook in behandeling bij een dermatoloog om psoriasis artritis te behandelen dat door de behandeling zou moeten zijn ontstaan. We zijn nu meer dan een jaar verder en in behandeling, maar mijn haaruitval stopt maar niet. Hierdoor heb ik steeds mijn haren kort laten knippen omdat de haren voor mijn gevoel dikker aanvoelt om de ernst van de zaak te verlichten vertel ik me zelf. Mijn vraag aan u is of u hier raad mee weet en of het ook vaak voorkomt na een keratine behandeling? Heb het ideen dat ik alles heb geprobeerd nu, maar zonder resultaat. Mvg, M.I hopelijk heef u advies/ tips

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 17-07-2017, 10:43

helaas zie ik dit problemen vaker met keratine behandelingen. de haarstructuur raakt beschadigt. voor herstel kan ik onze HaarBoost adviseren. u kunt hiermee zelf uw haar thuis behandelen. Voor herstel en gezond maken van het het haar: https://haarkliniekshop.com/vrouwen/haarboost-vrouw-54

Reageer
Roos 12-11-2016, 10:04

Goedendag
Ik had sinds mijn 16 e jaar al last van dunner wordend haar. Diverse haargroeimiddelen en hormoonpillen voorgeschreven door artsen hebben nooit geholpen. Ik ben nu 50 jaar.
Kan de mesotherapie mijn redding zijn?
Ik wacht met spanning uw reactie af.

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 17-11-2016, 11:16

uw haaruitval is wel al heel lang aan de gang, dat maakt het voor de mesotherapie wat moeilijker. u kunt het aanvraag formulier via de website invullen. https://www.haarkliniek.com/aanvraag-advies/

Reageer
Jason 23-10-2016, 19:14

Hallo,

Sinds een paar jaar heb ik last van mijn haar. Hij wordt steeds dunner en valt uit. Bij de huisarts geweest. Die doet helaas niet veel en zegt dat het erfelijk is. Kan mesotherapie helpen?

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 25-10-2016, 12:52

vaak wel , niet alijd, als u het aanvraagformulier invult en foto’s opstuurt , kan ik het beoordelen,

Reageer
Imane 13-10-2016, 20:23

Hello,

Am a 30 years old woman . I have been suffering from hair loss since I was 23 . Am not sure if it’s genetic or because of stress .
Am using minoxidil for 4 months and I have good results. Can I also have misotherapy while am using minoxidil ? Can I stop using minoxidil if i get good results with misotherapy ? How can I know if i have androgenic alopecia or another cause ??

Thanks,

Imane

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 17-10-2016, 17:19

I think it is to soon to make any changes in your treatment regimen. If you have started using minoxidil it is best to wait for a year to see the full results

Reageer
Joy 30-06-2016, 18:54

Hallo

Ik ben een vrouw en heb sinds 2 jaar enorme haaruitval. Dit naar alle waarschijnlijkheid door haarkleuringen waar ik mee moet stoppen. Bloed is ok. Zou mijn haar terug kunnen groeien met mesotherapie? De kale plekken die ik heb zijn vooral bovenaan en langs de zijkanten merkbaar…

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 05-07-2016, 11:17

ik kan haarverf niet aanraden , het beschadigt de haarstructuur te veel, ik denk dat eerst de schade moet uitgroeien voordat mesotherapie zinvol ( kan) zijn

Reageer
Umbo 21-06-2016, 13:47

Hoi,

Ik heb enkele maanden geleden een haartransplantatie ondergaan in Istanbul. Mijn hoofdhuid op mijn achterhoofd waar de haren zijn weggehaald zijn nog steeds rood en ontstoken/acne en nog niet terug gegroeid, is dit normaal na ruimt 2 maanden? Ik spreek geen Turks waardoor ik geen contact heb weten te kunnen houden met de behandelaar.
Tevens vraag ik me af of Mesotherapie iets zou kunnen toevoegen m.b.t. de haargroei op zowel mijn achterhoofd als de bovenkant van mijn hoofd waar de transplantatie voor bedoeld is geweest.

In afwachting van uw reactie,

Umbo

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 27-06-2016, 14:53

juist daarom ben ik geen voorstander van haartransplantaties in het buitenland. Taal en afstand maken het niet makkelijk als er complicaties zijn. Ik denk dat het raadzaam is naar het spreekuur van de huisarts te gaan om na te laten kijken of er geen infecties zijn. Haargroei na een haartransplantatie kan 4-6 maanden duren voordat het zichtbaar wordt, mesotherapie kan ik nu niet aanraden

Reageer
Cansu 05-04-2016, 23:01

Goedenavond,

Ik heb de Alopecia areata. Er zijn daardoor kale plekken ontstaan. Ik heb ook last van jeukende hoofdhuid en roos. De dokters hebben gezegd dat ze niet veel kunnen doen omdat de haarzak weg is. Ik zou dus alleen voor een haar implantatie kunnen kiezen. Alleen ik ben nog heel jong vandaar dat ik het niet wil. Mijn vraag is of een mesotherapie gaat helpen?

Met vriendelijke groeten,

Cansu Cesur

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 07-04-2016, 12:08

helaas is mesotherapie niet geschikt voor alopecia areata, het is alleen geschikt voor andere vormen van haaruitval

Reageer
Brian 27-03-2016, 19:26

Hallo Drs. Plinck,

Toen ik kaler werd had ik enorme jeuk en vielen er harde korrels van m’n hoofd, toen ik zo’n korrel bekeek zaten er haartjes in zo’n korrel, nu is m’n hoofd helemaal glad, is het mogelijk om via mesotherapie op m’n gladde hoofd weer een volle haardos te krijgen ? En die korrels met haar erin was dat mn haarzakje?

Ik hoor graag van u.

Groetjes Brian.

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 29-03-2016, 10:55

het hangt van de omvang en mate van haarverlies af of de mesotherpie resultaat geeft en zo ja hoe groot dit resultaat is. Wij doen altijd eerst vooronderzoek en een voor-intake. Gelukkig verlies je niet de haarwortels zelf, wat u gezien heeft is het haaruiteinde maar niet de wortel zelf. Lees meer op: https://www.haarkliniek.com/haaruitval/haaruitval-bij-mannen/ en https://www.haarkliniek.com/behandeling/mesotherapie-bij-haaruitval/

Reageer
Roos 16-06-2015, 13:19

Hallo,
Door een erfelijkheidfactor heb ik heel erg dun haar, wanneer wordt daarentegen iets op gevonden en dat dan ook nog betaalbaar is voor mensen met een laag inkomen. Voor mij levert dun haar problemen op in t sociale welzijn. ik wou dat daar eens iets op gevonden zou worden. En niet pruiken of haarstukjes die vallen op. Het verschil is goed te zien en te voelen.

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 07-07-2015, 18:04

gelukkig zijn er diverse behandelingsmogelijkheden zonder pruik of haarstuk .Kijk eens op https://www.haarkliniek.com/haaruitval/haaruitval-bij-vrouwen/

Reageer
nazli 20-05-2015, 12:40

word het ook vergoed via zorgverzekering? en in welke categorie valt het dan.

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 31-05-2015, 20:53

het beste kunt u zelf navragen, iedere verzekeringsmaatschappij heeft eigen regels.

Reageer
saida 18-08-2014, 22:51

Hallo dr
ik heb al 28 jaarallopecia totalis
zou dit voor mij baat hebben

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 21-08-2014, 12:53

helaas hebben wij geen behandeling voor alopecia areata totalis

Reageer
Janny Bruining 18-03-2014, 11:10

Hoeveel bedragen de kosten van mesotherapie en wordt die (gedeeltelijk) vergoed?

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 24-03-2014, 15:46

De kosten van de mesotherapie zijn euro 690,00 voor de opbouwkuur van 6 behandelingen. De vergoeding hangt af van uw verzekering, het beste kunt u bij hen informeren

Reageer
John 10-10-2013, 18:16

Hoe komt het dat je niet het opgenomen Hare Care bouwstoffen uit je haarwortel zweet?

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 15-10-2013, 16:50

de stoffen worden opgenomen in de haarwortelcellen. de zweetklier is apart van de haarwortel. stoffen die de zweetklier afscheidt zijn niet afkomstig van de haarwortel

Reageer
John 02-10-2013, 19:32

Ik heb een paar website onderzocht en die beweren dat de mesotherapie geen haargroei stimuleert, maar alleen het bestaande haar behouden,en wat moet ik nu geloven?

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 07-10-2013, 16:01

zoals altijd is het beter vast te houden aan de feiten. onderzoek heeft het resultaat van mesotherapie aangetoond: minder uitval en meer hergroei

Reageer
Rianne 29-09-2013, 12:30

Hallo,

Moet de therapie voor altijd elke 3 maanden herhaald worden?

Mvg,

Rianne

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 07-10-2013, 15:58

hoe lang de mesotherapie herhaald moet worden hangt af van het haarprobleem en is dus persoonlijk. In het behandelplan wordt vermeld hoe lang uw behandeling voortgezet moet worden

Reageer
John 29-09-2013, 03:40

Ik maak gebruik van uw Aloe vera shampoo en heeft vier Hair Care sessies achter de rug.
Nu heb ik een vreselijke jeuk op me hoofdhuid.
Hoe komt dat?

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 29-09-2013, 11:19

het kan zijn dat er sprake is van hoofdroos, mede doordat het seizoen nu wisselt. Het beste is onze antiroos shampoo. Jeuk wordt niet veroorzaakt door de mesotherapie.

Reageer
Arjan 24-09-2013, 09:56

Hoi,

Op welke manier wordt door de mesotherapie de DHT richting de haarzakjes afgeremd/gestopt? Al die vitaminen. mineralen en antioxidanten zullen ongetwijfeld erg goed zijn voor het haar, maar als het hormoon DHT niet wordt geremd zullen de haren blijven uitvallen. Hoop snel wat van u te horen.

Groet.

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 24-09-2013, 10:33

zink is van nature een remmer van het DHT en is toegevoegd. Afhankelijk van de uitslag van het haarwortelonderzoek kan als extra dutasteride worden toegevoegd wat een volledig blok is van het DHT

Reageer
Arjan 24-09-2013, 14:38

Klopt inderdaad. Wordt de dutasteride bij een mesotherapie behandeling in het bloed opgenomen? Met andere woorden: waarom zou ik beter voor mesotherapie kunnen kiezen dan voor het los innemen van dutasteride (Avodart)?

Reageer
drs E Plinck
drs E Plinck 24-09-2013, 15:06

nee, de bij mesotherapie gebruikte stoffen worden niet in het bloed opgenomen maar in de haarwortelstamcellen. Als dutasteride geslikt wordt, komt het in het bloed en kan het veel bijwerkingen hebben. Bij de mesotherapie is dat niet het geval

Reageer
Arjan 05-10-2015, 21:06

Kan de zink toediening ervoor zorgen dat ik minder zin in sex krijg, ook al worden de stoffen zoals u eerder aangaf alleen door de haarwortel worden opgenomen?

Verder kreeg ik voordat ik dunner haar zag jeuk op mijn hoofdhuid. Kan dit de oorzaak zijn van mijn dunner wordende haar?

Reageer
Drs E. Plinck
Drs E. Plinck 06-10-2015, 12:32

nee, gelukkig heeft zink dit effect niet. het heeft juist een positief effect. Jeuk wordt veroorzaakt door irritatie in de bovenste huidlaag, haarwortels liggen daaronder . Jeuk veroorzaakt daarom geen haaruitval

Reageer
certificaat World Trichology Society certificaat World Trichology Society d kok tricholoog, specialist haaruitval
dokter Plinck en D Kok, tricholoog zijn lid van World Trichology Society
World Trichology Society
BIG registratie drs Plinck BIG registratie drs Plinck